Världens högsta bro mäter över femhundra meter. Världens längsta järnvägsbro är etthundrasextiofem kilometer lång. Dessa gigantiska konstruktioner har mycket gemensamt. Förutom oändliga beräkningar och år av planering har det svetsats och åter svetsats. Nu för tiden kan man till och med svetsa i rymden och under vattnet. Dagens svetsmaskiner är produkter av den stora ingenjörskonsten och uppfinningsrikedomen.
Akronymen MIG står för "Metal Inert Gas" och MAG för "Metal Active Gas". De är vanliga svetsningsmetoder för bland annat bilreparationer och fordonsplåt. En MIG- eller MAG-svetsmaskin består av en strömkälla och en matare samt en gasflaska med skyddsgas.
Folk från stenåldern skulle säkert häpnat om de gjort ett besök på världens högsta bro. Men faktum är att det finns större underverk än så.
De vanligaste teknikerna är trycksvets och smältsvets. De fungerar lite förenklat uttryckt precis som det låter. I den ena används tryck, och det kan ske med eller utan värme. I den andra tillförs så mycket värme så att smältpunkten uppnås. För de olika teknikerna behövs olika svetsmaskiner. Utöver själva maskinerna finns tillbehör såsom exempelvis svetsspray och svetspasta. Produkterna är utan lösningsmedel och silikonfria.
Något annat som du kanske inte visste är att det finns en svetskommission i Sverige. Den ser till att den tekniska utvecklingen går framåt och att tekniken ständigt blir mer miljösäker. Det finns även en branschtidning. I den kan man läsa inte bara om de bästa svetsmaskinerna, utan om allt som rör svetsbågen, elektroden och svetshjälmen.
Något som man mer och mer har tänkt på inom svetsteknik är design. Förr var svetsmaskiner klumpiga, fula och tunga. Så behöver det inte vara. I dagens tillverkning ger man färg och form stor uppmärksamhet.
Det finns svetsmaskiner och tillbehör i en mängd nyanser och utföranden. I det redan tunga arbetet välkomnas också lättare varianter. Därför går till exempel nutidens järnvägsbyggen som på räls.